zaterdag 12 november 2016

We need to talk

H. Ik leg het je uit. Wat je gehoord hebt, klopt niet. Het maakt wél uit. Ik leg het je uit (schuift wat bij d'r vandaan)
E. Wat doe je?
H. Ik leg het je uit. Luister. We zijn geen vrienden nu, OK? Jij bent landje A nu, Ans is landje B. Ik ben de financiële markten. Kijk in mijn ogen.
E. Groen.
H. Dollargroen, honderd-eurogroen. Ik heb al het geld. Er bestaat geen geld buiten mij (wijst), Peter heeft het niet, Robert heeft het niet en Anke heeft het niet. Ik heb al het geld. Ik ben het geld.
E. Oh, mag ik wat?
H. En jij Eva, baas Eva van landje A en Ans, baas Ans van landje B, jullie hebben geld nodig, altijd hebben jullie geld nodig, jullie hebben zo... verschrikkelijk... veel... ambtenaren, zóó veel ambtenaren, je ligt er wakker van en je ziet ze in je dromen, je ziet ze zitten aan hun bureaus in rijen tot aan de horizon, rij na rij na rij na rij. Eindeloos. En je hebt het geld niet. Je... hebt... geen... geld.
E. Klopt.
H. Je hebt het geld niet om ze te betalen. Ik heb het geld (wijst naar zijn ogen). Dus jullie komen bij mij. Ik ben het geld. Geen geld buiten mij. Het heeft geen zin om naar Peter te gaan of naar Robert of naar Anke. Ik ben het geld. Ik vraag hoeveel jullie beuren en jij zegt 35.000 en Ans zegt 35.000 maar Ans, triple Ans staat 2,95 euro rood op heur account terwijl jij... (trekt een gekweld gezicht)
E. Ik?
H. 29.500...
E. Geeft toch nie?
H. Dus Ans komt bij mij en ik zeg haar jij krijgt geld en ik geef haar geld, een ton krijgt ze tegen nul komma één percent en jij Eva, jij komt bij mij en ik zeg tegen jou... (aarzelt)
E. Jij krijgt geld?
H. We need to talk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten