donderdag 17 november 2016

Een blokje post-its

Al met al valt het niet mee. Een uur eerder op en zelden voor zes uur thuis, of ik nou met de fiets ga of met de auto. In het laatste geval kom ik 's ochtends in de file op de ouwe grote weg tussen Bladel en Hapert en 's avonds tussen de fontein en knooppunt Leenderheide*. Van koken komt minder dan ooit. Soms ben ik zo moe dat ik De Wereld Draait Door ga zitten kijken. Afwassen is het laatste wat ik doe, elke dag.
Tussen het weerbericht en de afwas lees ik, de brieven van Ilja Leonard Pfeijffer, nog steeds, een onderhoudend en gelukkig nogal lijvig boek, ik kan nog even vooruit. Dat is daarom zo leuk omdat ik anders de rituele repertoires van Gerard Rooijakkers** zou willen lezen, ook lijvig en een must voor iedereen die geinteresseerd is in onze lokale geschiedenis maar ook een boek dat ik niet kan lezen zonder potlood en een blokje post-its en dat zit er door de week niet in.***

* een lokale radiozender zendt een programma uit met die naam; een vondst!
** ik had liever wat minder voetnoten gehad bij deze blog maar het moet me toch van het hart dat Rooijakkers drie maanden jonger is dan ik terwijl ik me de man altijd heb voorgesteld als een bejaarde eminence grise. Het boek is zijn proefschrift (1994). Ik vraag me af of-ie het wetenschappelijk jargon waarvan hij zich zo overvloedig bedient vandaag de dag nog steeds machtig is. Zelf kwam ik er onlangs achter dat twintig jaar mappen vullen bij de gemeente mij een flink deel van mijn geleerdheid heeft gekost. Die wil ik dus wel terug. 
*** I think one can safely assume that Ilja Leonard would hold it strongly against me if he knew I did not read hís book with a pencil and a pile of post-its



Geen opmerkingen:

Een reactie posten