zondag 27 november 2016

Open dag (2)

Vanmiddag dan de open dag. Het was razend druk, een droom gewoon, een daverend succes. We zitten in ieder geval weer in wat hoofden.
Sprak een Krijnen en een Lepelaars. Verkocht voor honderd euro boeken, mijn oude stiel, ik kan het nog. Een man uit Reusel vroeg me naar de Geldersen. Maartje haalde de boeken op voor tante Jannie en oom Piet. Ik heb de luchtwegen en het haar van mijn moeder, niet de mensenkennis: mijn moeder kende iedereen in Hapert, ik kan niet eens de Van der Schansen uit elkaar houden. Eén ding is zeker: Jannie en Piet krijgen ieder hun eigen exemplaar van het jaarboek.
Broer draaide filmpjes, Theo stond boven bij de gewichten, Jeanne beheerde de kassa (sigarenkistje met handtekening van Fidel Castro), Dolly heb ik wegwijs gemaakt in Delpher, Leo Brok schrijft volgend jaar een stuk over Hoogeloonse onaangepasten (c.a.) in ruil voor korting op het boek Hapert zoals het vroeger was. De Schenning die in 1972 in de Bladelse gemeenteraad zat, blijkt Pierre te heten, Marianne had wel weer een stamboom willen maken en Jan van Dingenen had haar wel weer willen helpen. Misschien hou ik ze daar wel aan.
Piet Beijssens vroeg wie de engel was in ons logo.
"Koning", zei ik, "niet engel. Hij is Carolus Simplex."
Hij had geen idee wie ik bedoelde en dat is nou precies wat ik steeds bedoel.
"Van het plein in Netersel."
Dat kende-d-ie.
Andere Piet uit Hoogeloon was er ook. Had em al een tijd niet meer gezien, niet sinds ik een punt heb gezet achter de boekhandel. Zelf koopt-ie ook niet meer zoveel. Ik vond em ouder geworden. Ik weet nu waar-ie woont, hij heeft me zijn huis gewezen op de maquette van 1896. Ben benieuwd naar zijn collectie kookboeken. Die moet intussen fenomenaal zijn.
Broer vertelde Hanneke dat zijn contact met mij hoofdzakelijk verloopt per email. Da's waar. Dan moet-ie me maar niet steeds bellen onder het eten.
Op de heemtafel lag de hele middag een foto-album dat we hebben gevonden in de bosjes bij de Pius X-school. We weten niet van wie het is, kennen ook de mensen op de foto's niet en hadden gehoopt dat een van onze bezoekers ons iets meer over het album had kunnen vertellen. Tevergeefs, helaas. Was iets geweest voor op facebook. De  hele dag was wel iets geweest voor op facebook. Ik sprak erover met de voorzitter en het bestuur is om. Jannie Koppert-Van der Schans wordt de voorzitter van onze vanmiddag in het leven geroepen 'commissie facebook'. 1 januari gaan we de lucht in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten