donderdag 17 november 2016

Pendelsaldo

Voor het jaarboek van volgend of enig ander jaar* ben ik al een tijdje van plan om me te verdiepen in de lokale planologie. In de Bladelse gemeenteraadsnotulen van 1972 is sprake van en wordt ferm gediscussieerd over een Intergemeentelijk Struktuurplan Kempenland. In Eersel hebben ze het en is het opvraagbaar, bij Pladella Villa in principe ook, al krijg je dan een antwoord in de trant van "ik weet dat het er is, het heeft een blauwe kaft en ik heb het pas nog gezien".
Het ging in '72 alleen nog maar om een verkenning. Het eigenlijke plan is er pas gekomen in 1986 en dat viel gisteravond uit de kast toen we op zoek waren naar dubbele boeken met het oog op de verkoop tijdens de open dag**. Na de boodschappen en het ompakken van wat spullen (de verhuizer kwam zijn dozen terughalen) had ik vandaag wat tijd over en ben ik er in begonnen. Na een uurtje lezen heb ik u twee dingen te melden: 1) wat is me planologie toch een droge kost zeg! en 2) ook weer niet zo droog als dat je niet af en toe iets leuks tegenkomt, iets persoonlijk toepasselijks. Ik citeer:

Zonder een gericht werkgelegenheidsbeleid in de streek zal het tekort aan werkgelegenheid naar verwachting toenemen. Gelet op deze problematiek is nu met het oog op de ruimtelijke implikaties gekozen voor een terugdringen van het uitgaand pendelsaldo van bijna 29% per 1 januari 1982 naar ruim 23% per 1 januari 1990, oftewel van 6.300 naar 5.500 personen, en voor een terugdringen van de werkloosheid van ruim 9% per 1 januari 1982 naar 5% per 1 januari 1990, oftewel van 2.000 naar 1.200 personen.

Van het pendelsaldo-2016 maak ik zelf deel uit en minimaal 6.300 personen met mij!
Goeie keuzes overigens...


* of enig ander doel eigenlijk; mezelf maar beter niet vastleggen
** 27 november mensen, niet vergeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten