maandag 5 december 2016

Parijs-Roubaix

Gistermiddag wezen wandelen over de Neterselse Heide en beyond. Toen ik na een uur of drie mijn vertrekpunt weer naderde, betrapte ik me erop dat ik me liep te verheugen op de warmte van mijn auto. Wandelschoenen uit, gympies aan... (de auto stond thuis te ontdooien voor alle duidelijkheid, die gaat niet meer mee)
Op de terugweg raakte ik in Netersel de weg kwijt. Het is moeilijk voor te stellen maar het is echt zo. Ik dacht dat ik op weg was naar Bladel tot ik in de gaten kreeg dat ik langs een asfaltweg reed en de weg naar Bladel is niet geasfalteerd. Die is geplaveid met kasseien om redenen van toerisme vermoed ik of vanwege het Parijs-Roubaix-gehalte, al fietst iedereen er netjes op het fietspad. Als ik met de auto naar Netersel rijd, heb ik altijd het idee dat ik goed bezig ben, Mattheus 7, 13-14 indachtig.*
Ik dacht eigenlijk dat je in Netersel alleen maar Parijs-Roubaix-wegen had. Die naar Casteren in ieder geval wel, die naar Hulsel weet ik niet. Als je over Bladel naar Hulsel moet wél, dan is het zelfs twee keer kinderkoppen. 
Mijn asfaltweg leidde naar Lage Miede en ook dat verbaasde me. Als ik dan al ergens uit zou komen, zat ik meer te denken aan Middelbeers of misschien wel Baarschot, de Mierden juist niet maar ineens zag ik een bekende rotonde voor me en herkende ik de boerderij waar ik vorig jaar een pot home made jam had gekocht. Er stond een tafel langs het trottoir, het geld moest in een spaarpot en je werd verzocht de lege pot terug te brengen. Lage Mierde, ik wist het nog precies. Ik ben teruggefietst over Reusel in de hoop dat de Action open zou zijn en dat was-ie nog ook. Ik had wanten nodig, vorige week voelde ik ter hoogte van het Maxima mijn linkerpink niet meer en heb ik 10 kilometer met mijn hand in mijn jaszak moeten fietsen.
Al met al moet ik er de kaart eens bijpakken. Er was plenty zon gisteren maar geografisch ben ik hier nog niet veel verder dan dat Eindhoven 's ochtends in het oosten en Bladel 's avonds in het westen ligt. Nu dan hè, hoe dat in de zomer is, is nog maar afwachten. Zo was ik vandaag bijvoorbeeld een kwartier later dan normaal en kwam de zon toch pas op het open veld op de hoek van de Hoogstraat en de Boutenslaan voor het eerst boven de kim, net als twee weken geleden. Het zal de klimaatverandering wel zijn.



* Het is ook nog eens zo dat je Netersel binnen rijdt door een wegversmalling. "Gaat in door de enge poort", we zijn hier Rooms en Bijbelvast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten