zaterdag 3 december 2016

Consequent ben ik wel

Vanmiddag was ik kort op de Jacobushoeve in Vessem om wat spullen af te geven die ik niet meer nodig heb: een ventilator omdat het winter is, een spiegel waarin ik mezelf wel gezien heb en een antiek medicijnkastje omdat ik gezond wil blijven.
Omdat ik er toch was, ben ik even het boekwinkeltje ingelopen. Daar was weinig veranderd. Veel trivia en hier en daar een boek dat ik had kunnen verhandelen als ik nog in de handel had gezeten. Ik heb nog steeds het vermogen om in één oogopslag hele rijen boeken te scannen en commercieel of anderszins waardevolle boeken snel op te merken. Zo zag ik onmiddellijk het boek Maalstroom van de Belgische schrijver Henry Bauchau. Een parel in de pulp. 
Niets ten nadele van de Jacobushoeve maar je vraagt je af hoe het daar in hemelsnaam terecht is gekomen. Wie in Vessem leest Henry Bauchau. Even overwoog ik om het te kopen maar ik heb het niet gedaan. Ik heb het tenslotte al gelezen en in herlezen of boeken voor het leven geloof ik niet meer, al heb ik er heel wat staan aan wie ik dat nog mee moet delen.
In de auto naar huis kon ik er nog steeds niet over uit, Henry Bauchau op de Jacobushoeve in Vessem. Tot me te binnen schoot dat ik er eerder was geweest, niet zo lang geleden toen ik hier net woonde en twee dozen met boeken me ineens vreselijk in de weg stonden. Het kan niet anders of ik had bijna mijn eigen boek teruggekocht. De parel in de pulp. Consequent ben ik wel, zoveel is nu bewezen en dat is een geruststellende gedachte, gegeven mijn somtijds verontrustende wispelturigheid in zaken als levensbeschouwing, vrouwen en woonplaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten