vrijdag 16 december 2016

Evensong

Gisteravond naar een lezing geweest in het protestantse kerkje in Eersel. Spreker was een natuurkundige, professor Van Heijst, die in zijn vrije alfatijd organist is en een autoriteit op het gebied van Anglicaanse kerkmuziek, zijn onderwerp ook gisteravond. Hij reist meerdere keren per jaar naar Cambridge om daar de dagelijkse 'evensong' te gaan horen in de kapel van King's College. De foto's die hij liet zien, deden me denken aan Morse en Lewis, wat glad verkeerd is natuurlijk.
Evensong is een avonddienst die vrijwel in zijn geheel wordt gezongen. De structuur van de dienst en de teksten liggen vast maar de Anglicaanse avondzang kent zó'n lange traditie dat er van de samenstellende onderdelen talloze uitvoeringen bestaan. Evensong is geen twee dagen hetzelfde.
Spreker liet fragmenten horen van het beroemde King's College Choir uit Cambridge. Ik vond het niet de meest eenvoudige muziek, ik moest me erg concentreren en had moeite om mijn aandacht erbij te houden. Het is prachtig maar ploeteren. De enorme verschillen tussen de ene carol en de andere die spreker beweerde te horen, ontgingen mij ten enen male. De muziek is zo verstild, zo in zich gekeerd; als je zelf niet ook stil wordt, als je de muziek daarin niet volgen kunt, is ze niet aan je besteed, ben ik bang.
Zondag is er een Nine Lessons and Carols in de Peterskerk in Hilvarenbeek. Tegelijkertijd is er hier in de Petrus Banden het traditionele meedein-kerstconcert, featuring het jeugdorkest, l'Union en Plena Laetitia. Ik denk dat ik zou gaan meedeinen als het andere me niet zo aangenaam herinnerde aan Evelyn Waugh en Brideshead. Opnieuw glad verkeerd natuurlijk maar toch. Wordt moeilijk kiezen.



Zondag 18 december 2016Aanvang 16.00 uur: de première van Lessons and Carols at St. Peter’s in de monumentale St. Petruskerk aan de Vrijthof te Hilvarenbeek.
Enige maanden geleden maakten de organisten Gert-Jan van Heijst en Jac Peeters plannen voor een Beekse uitgave van het bij de Engelse koren, zoals King’s College in Cambridge, zo populaire Festival of Lessons and Carols: een muzikale happening van lezingen en Carols die in vele Engelse kathedralen kort voor het Kerstfeest al meer dan honderd plaats vindt.
CEES REMMERS
Voor de Beekse editie werd emeritus pastoor Cees Remmers gevraagd om de voorgeschreven lezingen te vertalen en te bewerken. Aan de hand van de Carols schreef hij nieuwe lezingen, overwegingen en een enkel gebed. Met de teksten van de Carols als uitgangspunt ‘componeerde’ hij een prachtig samenhangend geheel. De eenheid krijgt nog een extra dimensie door het feit, dat ook een aantal Carolteksten van zijn hand zijn.
THE CHOIR OF LESSONS AND CAROLS
Voor de uitvoeringen van de Carols werd een nieuw koor opgericht: The choir of Lessons and Carols. Het koor bestaat voornamelijk uit zangers van de Hilvarenbeekse en Diessense kerkelijke en wereldlijke koren. Voor de begeleiding zorgen de organisten Ad van Sleuwen (op het grote Van Hirtumorgel) en Gert-Jan van Heijst (op het Koororgel). Willemijn van Baar speelt bij een enkele Carol dwarsfluit. Het koor staat onder leiding van dirigent Jac Peeters.
SAMENZANG
De première van de Beekse Lessons and Carols at St. Peter’s belooft een boeiend en vooral inspirerend uurtje te worden. De bezoekers zullen daarbij ook uitgenodigd worden om van harte mee te zingen in enkele bekende Engelse en Nederlandse Carols. De toegang is gratis, maar na afloop wordt wel een financiele bijdrage gevraagd voor de aanschaf van een nieuw kistorgel.  





1 opmerking:

  1. Dan zou ik het wel weten, naar Hilvarenbeek voor de Engelse koormuziek natuurlijk, daar kan niets tegenop. Maar ik heb al een afspraak voor a.s. zondag.

    BeantwoordenVerwijderen