maandag 23 september 2013

Mega-courget

Vandaag wezen fietsen. Een heel end: van hier naar Postel (!), van Postel richting Reusel tot bij de brandtoren en van daar naar Bladel (waar flesje water en twee perziken gekocht bij de Albert Heijn). Van Bladel naar Hulsel, dan Netersel, Westelbeers (perziken opgegeten bij het kapelletje;  de Grote Beerze stroomt daar ook; was me niet eerder opgevallen; een eindje verder zag ik weer railingen aan weerszijden van de weg maar dat bleek te gaan om een soort wild-tunneltje, vermoed ik, reeën allicht), bocht naar links (vroeger in ieder geval, meen ik me te herinneren; het lijkt wel of ze hem rechtgetrokken hebben, wat toch eigenlijk niet kan, wel?) richting Casteren en Hapert maar omdat er nauwelijks wind stond, de zon scheen en ik geen zin had om thuis* te zijn, na een paar kilometer linksaf gegaan, de Ir. van Meelweg (wie was dat?) op. Geen idee waar ik naartoe reed. Na een kilometer of vijf kwam ik aan een weg die Stroomkesberg heette (waar ergens - links en rechts maïsvelden - een bord staat met de tekst: Stiltegebied). Ik ben daar rechtsaf gegaan, omdat ik het idee had dat ik anders in Middelbeers terecht zou komen, waar ik in Netersel nog wel naar toe wilde en dan door naar Oirschot maar gaandeweg begon ik zadelpijn te krijgen en wilde ik het stuur zo langzamerhand wat meer richting hier wenden. Ik kwam in Vessem terecht. Daar links richting Wintelre, tot voorbij de voetbalvelden en de twee meren. Dan rechtsaf de bossen in, richting Oerle, geen verhard pad, wat je toch wel verwacht als zo'n paddestoel het zegt. Twee mega-paddestoelen (echte, voor Ingrid) gefotografeerd (in mijn fietstas trouwens sinds Hulsel al een mega-courget; langs de weg gekocht voor een kwartje; bieten waren vijftig cent) en een zestal zilverreigers in het water. Door het zand Halfmijl bereikt. Daar even in de schuilhut gezeten en getwijfeld over Oerle of rechtdoor, waar ik Knegsel vermoedde. Stond niet op de paddestoel. Behalve grafheuvels stond er helemaal niets aangegeven in die richting (kan de overheid daar niet wat aan doen?!), maar ik kwam in Knegsel hoor, en later in Steensel, want ik wilde terug over de Stevert en het bruggetje over de Run. Ik zit daar graag even in het gras als ik er voorbijkom en zeer bepaald vanmiddag, want ik begon honger te krijgen en het gevoel alsof mijn gat onder de blaren zat. Er staat daar een mooie boom (rechts kijken) langs het stroompje. In Waalre friet-speciaal en cola (De Mert, Chinees meisje) en aldus gesterkt naar huis gereden, niet over de Antoon Coolenlaan overigens, want die heeft de overheid ter hoogte van de kruising met de Willem Elsschotlaan opengebroken, bij het Pieter van den Hoogenband-zwembad voor de deur. Komt een carroussel.
Mooie tocht. In Postel zat ik chocolade-ijs te eten op een van de bankjes, toen een oude man naast me kwam zitten. Woonde nu in Retie maar vroeger in Hapert, op de Loonseweg en de Tongerlolaan. Was gisteren met zijn zoon naar PSV geweest. Toen we kwamen te spreken over het Kempisch Bedrijvenpark, vertelde hij dat hij in 1960 voor twee kwartjes per meter grond had gekocht op het oude industrieterrein. Van burgemeester Van Woensel. Bleek-ie de ouwe meneer Saris te zijn. Met zijn zoon Hennie, die nu de zaak leidt, heb ik nog op de lagere school gezeten. Hij hoestte nogal. Was overgrootvader. Had veel gegolfd en jenever gedronken met Theo Leijdekkers, vroeger en heel vroeger. Op de weg naar Reusel bedacht ik dat hij waarschijnlijk de bekendste Nederlander is die we ooit gehad hebben in Hapert.
In Hulsel - een heel end terug - ligt achter de kerk, op de plaats waar vroeger de oude kerk stond een soort van ruïne-maquette ván de oude kerk. Twaalfde-eeuws las ik er. Regelmatig opgeknapt, totdat-ie afbrandde in 1888. Toen was het niet meer de moeite.
Hulsel. Ben er eens wezen eten met de familie, een paar jaar geleden. Daarvoor? Kan me vaag herinneren dat ik er eens ben wezen voetballen in de jeugd, lang, lang geleden. P-junioren schat ik. Kan me niet meer herinneren of we toen ook met de fiets waren.


Aangaande het afbranden van de katholieke kerk te Hulsel deelt de Middelb. Ct. nader mede: Maandag in den vroegen morgen — 't was ongeveer 3 uur — werd brand ontdekt in de kerk van Hulsel, gemeente Hooge- Lagemierde en Hulsel. Weldra was een groote menigte op de been, doch de brand had reeds zulke vorderingen gemaakt, dat aan het beteugelen der vlammen niet meer te denken viel. Een spuit had men trouwens ook niet; slechts die van Lagemierde was op het terrein. Een indrukwekkend schouwspel toonden de woedende vlammen, toen zij in den toren om zich heen grepen, de zware balken vernielend en een ontzaglijke vuurmasaa tegen den somberen hemel afteekenend. De groote klok is gesmolten, het uurwerk vernield met alles, zonder eenige uitzondering, wat in kerk en toren aanwezig was. Men denkt dat de brand op het altaar ontstaan is, waar zelfs het tabernakel met de H. Vaten totaal is verloren gegaan. Ernstig wordt aan kwaadwilligheid gedacht. Men vermoedt dat er gepoogd is de kerk te bestelen, en deze daarna in brand is gestoken, en in dit vermoeden wordt men nog versterkt door het feit, dat er 's nachts twee maal bij den weleerw. heer pastoor gescheld is. Zou het nu niet kunnen zijn, dat de dieven en brandstichters den pastoor hebben willen wekken, om zich op deze wijze de gelegenheid te verschaffen, ook de pastorie te bestelen? Anderen denken dat de brand zou ontstaan zijn reeds bij of na de godsdienstoefening van Zondag namiddag, en dat deze zoo lang zou gesmeuld hebben. Kerk en toren waren verzekerd voor f 11,000, de inhoud slechts voor f l000.'t Dient vermeld te worden, dat de herder der gemeente met kracht moest worden tegengehouden, anders had hij in zijn ijver om het Allerheiligste te redden bepaald den dood gevonden. De sacristie is behouden gebleven.**

Dat we dat nou uit de Middelburgsche Courant moesten vernemen, hè. 

* Hola, al lang niet meer in Hapert hoor
** De Tijd, 26 oktober 1888

Geen opmerkingen:

Een reactie posten