zondag 8 september 2013

Jouisser

Op 10 november 1843 zond de 'Arrondissements Inspecteur' - de regionale belastinginner als ik het wel heb - vanuit Eindhoven de gemeente-ontvangers in zijn ressort een brief met deze inhoud:
Naar aanleiding van des Heeren Gouverneurs besluit* (..) heb ik de eer ter kennisse aan de heeren Ontvangers te brengen, dat, by vonnis der Arrondissements Regtbank alhier, Hendrik Smits, gewesen subontvanger en schoolmeester te Liessel ter zake van het verduisteren van penningen in zyne eerste kwaliteit aan den lande behoorende, is veroordeeld tot 3 maanden gevangenisstraf eener boete van f 50,- en daarenboven onbevoegd verklaard om ooit eenige bediening waar te nemen onder opmerking tevens, dat hy een persoon was die aan de algemeene consideratie jouisseerde, dat, hy is bejaard en vader van een talrijk huisgezin en dat het de eerste maal was waarop hy zich aan enkele hem niet aankomende centen heeft vergrepen, alle welke redenen by de toepassing der bestraffing zyn in aanmerking genomen.
Ik vraag mij af waarom de gouverneur zou willen, dat de collega-ontvangers van het geval-Smits op de hoogte werden gesteld. Had de rechter al coulance betracht, de koning zou Hendrik Smits' onbevoegdheid twee jaar later ongedaan maken.**



* 4 november 1843. De brief zit bij ons in inventarisnummer 366. Komma's zijn niet van mij
**Mr. G.A. Engels: Kroniek van Liessel. 125 jaar parochie 1851-1976, p. 125. Over Hendrik Smits valt veel meer te lezen op DeurneWiki

Geen opmerkingen:

Een reactie posten