maandag 16 september 2013

Vlugheid

Fredericus Albertus Johannes Ampt, geboren 19 februari 1816 te 's Gravenhage, anno 1858/9 rentenier en ingekwartierd bij de weduwe Damen* in Hapert, solliciteerde te dien tijd naar de functie van bewaarder bij het gevangeniswezen te Rotterdam, daartoe genoodzaakt door het slinken van zijn fortuin volgens onze burgemeester Luijten in diens antwoord op een verzoek om inlichtingen van de Rotterdamse Kommandant der Gevangenissen: beschikte gezegde Ampt over een 'gezond gestel', meer in het bijzonder, over 'vlugheid van lijf en leden'? En hoe gedroeg-ie zich zo?
Geene misdragingen schoon nogal verkwistend. Vergezeld van een certificaat van de geneeskundige.
Ampt is medio 1859 inderdaad naar Rotterdam vertrokken. Kwam nog eens terug ook, in 1881, naar Bladel, waar hij inwoonde bij Aart van Heijst.**





* Johanna Dankaarts
**
Rotterdam, den 20 July 1859
Daar de verzoekschriften enz. van den Heer F.A.J. Ampt in mijne handen zyn gesteld, om na te gaan of ZE. ook in aanmerking zou kunnen komen voor de vacerende post van Bewaarder in de Gevangenissen onder mijn beheer alhier; heb ik de eer beleefd te verzoeke om my door intermediair van UwelEw te doen toekomen een certificaat van den Geneesheer, waaruit behoord te blyken dat hy een gezond gestel heeft en in staat is dienst in eene Gevangenis waartenemen, waaronder vooral begrepen wordt vlugheid van lijf en leden.
Aangenaam zal het mij zijn, als u mij in het vertrouwen eens meld, hoedanig zyne gedragingen in het algemeen zyn. Uw Certificaat is goed, doch by Missive kan men openhartiger zijn.
Mag ik U tevens verzoeken mij zoo spoedig immer doenlyk het verzochte Certificaat te zenden met de verdere mededeeling, alsmede tot welke Godsdienst ZE. behoord en of hy gehuwd is, en getal kinderen.
De Kommandant bij de Gevangenissen te Rotterdam

Hoogeloon den 23 July ‘59
Hierby geworde UwEd het certificaat van de Geneeskundige ten behoeven van de Heer FAJ Ampt
Gedurende den tyd van zyn verblyf alhier zynde nagenoeg een Jaar heb ik niet gehoord dat hy zich heeft misdragen doch vroeger moet hij wel eene neiging tot verkwisting aan den dag hebben gelegt welke hem nu by vermindering van zyn fortuin te meer naar eene betrekking om doet zien
Verder kan ik UwEd melden dat hij tot de Hervormde Kerk behoort en ongehuwd is
De Burgemeester
Luyten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten