maandag 2 september 2013

Konijnen brengen


4 Avenue Palmerston.
7 Mei 1910
Waarde Heer Pastoor en Vriend!
Ik bedank U.E. voor den Brief van 4 Mei. Het zal mij hoogst aangenaam zijn indien U.E. zich met de zaak van de Eerselsche gronden wilde belasten. Ik kan met het moeras zonder de heide niets doen. Gij kunt het gemeente en Provincie bestuur verzekeren, dat ik er geene Konijnen zal brengen of gedoogen en dat U.E. de toelating hebt ze daar te vernielen. Wat het aanleggen mijner bosschen aangaat is er geen beter antwoord dan deze, dat mijne bosschen dennen door de Hollandsche heide Maatschappij geplant en geploegd zijn.
Ik groet U.E. met de grootste hoogachting en vriendschap
(Get.) Bn. van Eetvelde

Het gaat hier om Stanislas Marie Leon Edmond baron van Eetvelde (1852-1925), geboren in Postel. Bezat kennelijk grond binnen de gemeente Eersel. Brief is gericht aan de (een) pastoor. Heb hem nochtans uit het gemeente-archief*. Misschien wel overgeschreven door de pastoor en bezorgd bij de gemeente. Eetvelde was onder andere secrétaire d'État du Congo. Da's minder allicht, vandaag de dag.
De Avenue Palmerston ligt in Brussel. Nummer 4 is het tegenwoordige Hotel van Eetvelde. De baron liet het bouwen aan het eind van de negentiende eeuw door de bekende Victor Horta. Het is nu werelderfgoed.



* al ben ik toegang en inventarisnummer weer eens vergeten te noteren





Geen opmerkingen:

Een reactie posten