zondag 1 september 2013

Harde zeep


Bericht van de brigade-commandant van de marechaussee in Bladel aan B&W:
Naar aanleiding van Uw schrijven dd 22 dezer*, heb ik de eer U Edelachtbare hierbij toe te zenden, een door mij ontvangen schrijven, houdende de namen van personen welke den 24 Dec. 1916, hebben gesmokkeld en waarvan de smokkelwaar (468 K.G. harde zeep en 150 K.G. koffie) is in beslag genomen.
Alstoen zijn aangehouden Machiel Leijten, U wel bekend, een zoon van den landbouwer Van der Voort, en den Belg Emiel Luijts, laatstgenoemde inwonende bij de Proost, en allen won: te Hapert.
Deze opgave is betrouwbaar en is mij verstrekt door iemand welke er bij was, en in mijn dienst.
Zou een broer van opa geweest kunnen zijn.



* januari 1917
** gemeente-archief Hoogeloon c.a. 1235. Ik zie nu (paar dagen later) overigens iets merkwaardigs aan het bericht: de brigade-commandant reageerde op een schrijven van de burgemeester van 22 december, dat is: twee dagen vóór de aanhouding van Machiel-oom. Deze kan dus onmogelijk het onderwerp geweest zijn van de brief. Had het niet meer willen doen, maar moet die misschien toch nog es gaan opzoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten