zaterdag 1 april 2017

Outnumbered

Ik hou het bij in een excelbestand. Zoveel meter B, zoveel meter V. Elke vrijdagmiddag is het het laatste wat ik doe: ik tel de dozen die erbij gekomen zijn en schrijf ze in excel, twaalf centimeter per doos. De formules kloppen, de gemiddelden kloppen, de totalen kloppen. En wat denk je: toen ik gistermiddag dacht, ik ga het eens natellen, ik tel gewoon eens het totale aantal B-dozen, toen bleek er drie meter minder in de rekken te staan dan in excel. Drie meter!
Ik gooi er hier een uitroepteken in maar eigenlijk verbaast het me niet. Dat er verschil is. Ik ben een alfa. Cijfers vertrouw ik niet, ik moet ze niet en zij mij niet. In mijn eigen tijd zet ik ze steevast in letters op hun nummer. Cijfers zijn ten principale onbegrijpelijk en begrijp je ze wel dan zijn ze bezig je te bedriegen.
Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws, mailde ik mijn baas. Het slechte nieuws is dat de cijfers weer eens niet kloppen, het goede dat je drie meter goedkoper uit bent dan aangegeven staat in de bijlage. De B staat voor belastingbetaler, de V is voor het koekjesmonster.
Hoe anders gaan bêta's om met cijfers. Zij vertrouwen ze, varen blind op ze en de cijfers vergoeden het hen. Nooit een centimeter verschil. Ze geloven ook niet in wonderen, bêta's, wonderen hebben ze niet nodig, ze hebben cijfers.
Ik geloof wel in wonderen. Soms kloppen mijn cijfers. Voor mij is dat iedere keer een wonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten