vrijdag 21 april 2017

De neoliberalen hebben gelijk!

Mijn zwager las Luyendijk en houdt het er nu op dat het populisme 'veroorzaakt' wordt door het grote geld en de politiek. Hij schijnt te houden van het volk en zoekt de wat hij noemt 'achterliggende reden' elders. Ik hou helemaal niet van het volk en weiger om het er zo makkelijk van af te laten komen.
Een paar jaar geleden had Luyendijk Willem Schinkel te gast in het toen door hem gepresenteerde programma Zomergasten. Schinkel had het over Heidegger en Luyendijk begreep er helemaal niks van. Niemand begrijpt Heidegger natuurlijk en maar weinigen Willem Schinkel for that matter, ik ook niet altijd for that matter maar sinds die uitzending heb ik Joris Luyendijk niet meer voor vol kunnen aanzien. En slik ik alles wat Willem Schinkel publiceert voor zoete koek, voor zover ik het begrijp.
In een artikel in de NRC* dat ik in de gauwigheid bij elkaar kon googelen, stelt Schinkel dat het neoliberalisme de ideologie als grondslag voor het bedrijven van politiek, zeer ten onrechte, ongeschikt heeft verklaard ("vermeende einde"). Leidend volgens de neoliberalen is en dient te zijn de realiteit van de economie. Het heeft geresulteerd in een politiek van economisme en technocratie, wars van alle visie. Het gaat alleen nog om feiten en die feiten zijn niet de feiten van het volk. Het consumentenvertrouwen en het bruto binnenlands produkt mogen dan stijgen, volgens het volk en mijn collega's blijft alles kut en de schuld van het grote geld.** Ergens in die kloof wortelt het populisme.***
Als ik iedereen dus goed begrijp zijn Luyendijk, mijn zwager en mijn voorbeeld het wel zo'n beetje eens met mekaar. Mooie boel!
Natuurlijk vervolgt de laatste dan weer met te stellen dat de oplossing die het populisme 'voorstelt' even weinig ideologisch en even veel technocratisch is dan die van het neoliberalisme ("Het tragische is dat populisme in de praktijk vaak is wat ‘Realpopulisme’ genoemd kan worden: het blijft technocratisch probleemmanagement, alleen dit keer, is het idee, worden de èchte problemen ècht efficiënt aangepakt ten bate van het èchte volk."). Of denkt mijn zwager soms dat de populisten egalitaire en altruïstische ideologieën gaan uitbroeden en vertalen in een menslievende en hartverwarmend idealistische politiek, zodra het grote geld zijn dwaling inziet en een stapje terug doet? Denkt hij soms dat Sybrand Buma weer christen wordt in die heerlijke nieuwe wereld? Dat het volk het oor laat hangen naar de leraren?
Laat ik hem dan uit de droom helpen. Het volk zal niet meer doen dan wat het altijd heeft gedaan en altijd zal blijven doen: het zal de clichés herhalen van de voetbalcommentatoren van Studio Sport. Dat zijn de visae populi, zo ver reikt de horizon van het plebs.
Fuck jullie alle drie! De neoliberalen hebben gelijk!



* Trump ziet wat u niet ziet - de waarheid, NRC, 10 februari 2017
** Niet dat Willem Schinkel ooit een van mijn collega's heeft gesproken, begrijp me goed. Dat zou ook niet kunnen. Ze zouden hem alleen maar vragen hoe-d-ie hier binnen was gekomen.
*** Trump in het geval van Schinkel maar ik ben zo vrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten