maandag 10 april 2017

Eén

Vanmiddag was ik naar de boekenmarkt op de kinderboerderij in Bergeijk. Het was mooi weer en een mens moet er af en toe eens uit, of niet? Ook al zou-ie het eigenlijk niet meer doen.
Ik vond er het boek Humanisten, dwepers en rebellen in de zestiende eeuw van professor boekwetenschapper Herman de la Fontaine Verwey. Het gaat hier om een deel één, let op de Romeinse één in het midden van de foto:


Uit de wereld van het boek, deel 1  


Ik ben heel erg gespitst op Romeinse en andere enen. Die focus stamt nog uit mijn boekverkoperstijd. Het is me een paar keer gebeurd dat ik een boek inkocht dat bij thuiskomst een deel één van twee bleek te zijn. Aan een deel één alleen heb je niks. De klanten die een deel één kopen in de hoop ooit het bijpassende deel twee te vinden zijn op één hand te tellen. Deel II moet erbij.
Deel II van dit deel I is getiteld Drukkers, liefhebbers en piraten in de zeventiende eeuw, ik heb het al jaren. Mooi, dacht ik, nu dus ook deel I, ik ben compleet. Dat bleek een misrekening.
Bij thuiskomst geen deel II. Ik heb net een nieuwe boekenkast, ik hoef niet langer de teevee van de stapel met boeken gevulde kratten te tillen en krat voor krat door te akkeren, ik zie het voortaan in één oogopslag. Deel II is niet meegegaan naar Bladel. Jarenlang stond deel II in de kast en zocht ik deel I, nu heb ik deel I en mis ik deel II. Zelf geschonken aan de armen van de Genneperweg.

Ik hoor de goden lachen.

Wacht maar, het is bijna Pasen.



  



1 opmerking: