vrijdag 14 april 2017

"Passion is OK"

Het is nu een kwartier na Witte Donderdag, ik ben ladderzat, zeer gesticht en in het reine omtrent de Passion, de Friese én de Kempische: de Passion is OK.
Toen ik vanochtend naar Ikea reed, speelden er nog frasen door mijn hoofd als "ietsistische flauwekul" en "vijf broden, twee vissen en een kraam vol kibbeling" maar toen ik Maria vanavond Twarres hoorde zingen, was ik om. Wat was dat mooi! Nee, de Passion is OK.
Weliswaar ben ik Old School genoeg om me groen en geel te ergeren aan een uitspraak als: "Het is een stukje beleving maar staat los van elke religie. Oké, in beginsel is het ’t verhaal van Jezus maar de boodschap erachter is vele malen belangrijker dan dat"* maar à la, Jezus moet verder en Hij zal het wel begrijpen. We kunnen niet allemaal het belangrijkste zijn, nee, de Passion is OK (het enige waar ik me vanavond nog aan ergerde, was dat neef Stijn me appte over de website van Pladella Villa, krèk toen ik Maria's prachtige "wer bisto" zat te beleven. Die eeuwige heemkunde! Dat ze ... enfin, de Passion is OK).
Ik meen overigens te weten dat ook Hogerhand akkoord is. Toen ik me afgelopen zaterdag in Hoogeloon aansloot bij de processie naar het Valensplein zag ik boven het podium twee lijnvliegtuigen hun condensstrepen trekken vanuit de eeuwigheid bij wijze van hemels nihil obstat: "Passion is OK".


* PC55 vorige week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten