donderdag 26 december 2013

Schilderijenboekhandel

In de zomer van 1911 was burgemeester P.G.A.G.* Panken van Duizel-Steensel op zoek naar een staatsieportret van de Majesteit:

Uwe vraag beantwoordende deel ik U mede, dat ik de beeltenis voor een zestal jaren ben machtig geworden kort nadat het origineel, waarvoor H.M. herhaaldelijk geposeerd heeft, door Therèse Schwartze geschilderd was. Het zal dus de vraag zijn of de toen gemaakte reproducties nog in den handel zijn. Dadelijk heb ik mij in verbinding gesteld met den boekhandel en ik hoop U zeer binnenkort nader den uitslag van mijne bemoeiingen in deze te kunnen mededeelen.

De naam van de afzender** krijg ik niet ontcijferd. Hij schreef vanuit Helmond maar was niet Pankens evenknie aldaar. Het verzoek van Panken hield waarschijnlijk verband met het rond die tijd beschikbaar komen van het nieuwe gemeentehuis.*** Daar hoorde H.M. natuurlijk te hangen.****




* ik scrabble ze d'r maar even tussen omdat ik in een voetnoot hierna nog kom te spreken over een andere Panken
** 

Moet een goede bekende van de burgemeester geweest zijn. Hij feliciteert hem uitbundig met zijn benoeming tot burgemeester van Hoogeloon c.a. (bovenop het burgemeesterschap van Duizel-Steensel) en deinst er niet voor terug om hem twee volontairs op te dringen. 'Moge', zo schrijft hij, in verband met het eerste, 'deze eervolle vermeerdering van arbeidsveld U zelven en de aan U toevertrouwde streek - ja streek! ten goede komen.'
*** Staat me iets van bij. Ben niet thuis. Kan het niet opzoeken. Is overigens ook niet zo helder. Als ik me goed herinner huurde de gemeentesecretaris J.H. Panken ruimte in het huis van de particulier J.H. Panken. Misschien was dat dit huis,




dat op de website van de Acht Zaligheden omschreven staat als 'gemeentehuis'. Uitsluitsel misschien in  het enige stuk in RHC-15014-297: 'Stukken betreffende de verkoop van het oud-gemeentehuis van Duizel aan de parochie, 1923'
**** Hier had ik de majesteit zelf willen hangen maar nou blijkt mevrouw Schwartze haar meer dan eens geschilderd te hebben. Panken zal voor dit portret geopteerd hebben


maar dat is geschilderd in 1910 en kan dus niet de beeltenis zijn die de onbekende Helmonder in gedachten had. Dat was misschien dit portret, geschilderd in 1898:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten