zaterdag 28 december 2013

Diabetici

 In augustus 1903 hield suikerziekte op een probleem te zijn:


De advertentie was afkomstig van de Van de Waters-Thierens te Bladel, en bleef verschijnen, jaar in jaar uit, tot 1929*:






Vanwege grote lokale belangstelling wellicht, opende de familie in 1925 een dependance aan de Hazelaarstraat in Den Haag:


Wie reageerde ontving vanuit Bladel een doorleefde offerte:

Spoedige radicale genezing van suikerziekte verkrijgt men door het drinken van kruiden. Zelf heb ik diabetes gehad, door streng diëet daarvan genezen. Doch c.a. een jaar daarna kreeg ik het in heviger graad terug. Mij werden toen die kruiden aanbevolen. Geen geneeskracht daaraan toeschrijvende en ook niet meer aan genezing geloovende, dronk ik ze toch om die kennis genoegen te doen, en ziet we waren verbaasd zoo spoedig als ik me veel beter gevoelde en na vrij korten tijd geheel suikervrij bevond. In onze eerste vreugde meenden we er kennissen mee te helpen, doch men raadde mij aan het meer wereldkundig te maken. Het is nu steeds bij mij verkrijgbaar à f 2,- rembours het pond, 3,75 ’t kilo. Met een pond doet men 30 dagen, dus komt het op ruim 6 ct p. dag, daarbij is het evenals slappe thee bijna smakeloos. Ik drink het niet meer sinds 1903, eet alles, ben volmaakt gezond, en nog onlangs is mijn urine suikervrij verklaard.**


Hoe talrijk de verdiensten van Mevrouw van de Water-Thierens in de strijd tegen suikerziekte ook geweest mogen zijn, de ware kampioen in dit verhaal is toch burgemeester Coolen, die de onvermijdelijke mekkeraars jarenlang kortweg doorverwees naar de politie in Uw woonplaats:

Wanneer UEd in de meening mocht verkeeren door de bewuste mevrouw bedrogen te worden, is de weg U zelve te vervoegen bij de politie van de plaats Ueder inwoning.***




* zover ik heb kunnen nagaan. Antonie Jacob van de Water (1852) was postmeester aan het Bladelse hulppostkantoor. Zijn vrouw, drijvende kracht achter het handeltje, was Catharina Rebecka Joukdina Thierens, geboren 27 februari 1858 in Medemblik. Dochter Catharina Rebecka Johanna (1893) hield een dagboek bij in de oorlog (NIOD).
** mevrouw vd Water-Thierens overleed vandaag 88 jaar geleden, 67 jaar oud. Antonie van de Water overleed in de oorlog, 89 jaar oud. Na het overlijden van zijn vrouw (1925) zette hij de zaak nog een paar jaar voort.
*** zijn antwoorden zijn alleen in ontoonbaar concept bewaard gebleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten