zaterdag 24 december 2011

Johannes

Gisteren in het auditorium van het Van Abbemuseum - een filmzaal zonder doek - de presentatie van de resultaten van het onderzoek naar het functioneren van Informatie en Beheer. Op het podium Johannes van Veen, op de tweede rij ('dan kunnen we het goed horen') mijn hard copy collega's en ik, achter ons de analisten en technici, de van dysfunctioneren verdachten in the first place.

Zegt Johannes, wijzend op een powerpointplaatje op de hard wall achter hem: 'weergegeven in dit bloemdiagram.' Wát werd weergegeven, had hij ons net verteld. De bedoeling van de bloem was dan ook niet to cut a long story short. De bedoeling is steeds: visualiseren, opdat het beter onthouden worde. Degelijker opgeslagen.

Johannes droeg een donkerblauw pak. Of donkerbruin. In elk geval donker. Hij was het type dat ik wel eens heb horen noemen: ectomorf. Ik zie hem nog staan. Vlak voor mijn neus. Zijn overhemd zal wel wit geweest zijn, zijn schoenen zwart. De kleur van zijn stropdas ben ik vergeten. Zijn bloemdiagram ook. Wel weet ik nog dat erin werd weergegeven dat de primaire sectoren met heldere informatieplannen moesten komen en dat de beheerders werden overvraagd omdat de sluizen open stonden.

Als hij het niet had gezegd, had ik gezegd: had dat dan gezegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten