maandag 16 januari 2017

Het wierookgordijn van meester Van Hout

Bij het nalezen van mijn aantekeningen schieten me ineens twee brochures te binnen die lange tijd op het bijzettafeltje in mijn zithoek gelegen hebben. De ene is getiteld Parochiekerk van de H. Severinus en schetst in vogelvlucht de geschiedenis van de Hapertse kerk en parochie. De andere heet Kleine geschiedenis van Hapert en geeft eveneens een geschiedenis in vogelvlucht van de Hapertse kerk en parochie. Ze zijn geschreven door wijlen meester Van Hout, over wie ík heb geschreven in onze canon.
Dat kan toch niet waar zijn! De geschiedenis van Hapert valt toch niet samen met die van de Severinusparochie? Het kan toch niet anders of meester Van Hout heeft er een gordijn van wierook voor willen hangen?
Ik zou willen dat iemand mij eens zou vertellen hoe katholiek we nou werkelijk waren vroeger. Voor het jaarboek. Maar ja, wie weet dat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten