zaterdag 26 oktober 2013

Boekhouden

In het verhaal Carrière meldt Frans Pointl zich bij mevrouw Cohen van het uitzendbureau:

'Kun je boekhouden?' vroeg ze. Daarin was ik op de ULO de grootste kluns, nooit heb ik er iets van begrepen. Als de boekhoudleraar mijn balansen zag, riep hij naar mij wijzend: 'Prima! Debet is de kant van het raam, credit de kant van de muur, ha! ha!'

Dat deed me denken aan de windrichtingen van meester van de Put. Die hing in zijn lokaal aan de betreffende muren de letters N, Z, O en W, Noord, Zuid, Oost en West. Ik ben hem daar nóg dankbaar voor. Waar ter wereld ik vandaag de dag ook ben, steeds weet ik dat het noorden daar is waar Casteren ligt, dat het oosten de kant op is van Duizel, het zuiden die van Dalem en dat ik het westen moet zoeken in de richting van Bladel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten