donderdag 26 maart 2020

Corona (5)

De oplossing van de Witte Gij’t van maart is het Carolus Simplexplein in Netersel. Ik kan dat hier wel zeggen want mijn blog leest toch geen mens (u kunt nog inzenden tot en met dinsdag 29 maart: heemkundebladel@gmail.com. Als we binnen mogen bij de Jumbo maakt u kans op een leuke prijs). Bovendien weet het gros van mijn volgers waarschijnlijk niet eens waar ik het over heb.
De afhandeling van de vorige geit moest metterhaast. Adriaan van de Ven, de PC55 en de vele inzenders zijn er bekaaid van afgekomen. Ik ga dat goed maken met Simplex. Voor Adriaan is het alvast een hele eer om in één blog genoemd te worden met een van de Karolingische matadoren, ook al is het de mijne maar.

Als de krantenbaas ermee instemt, wordt het een pagina-vullend stuk. Het historische deel wil ik laten beginnen bij de Romein van Hoogeloon. Beëindigen doe ik het met de door Karel verloren veldslag van Soissons, om vervolgens over te gaan tot de behandeling van de Pladella Villa-mythe: lag de villa in Bladel, zoals de naam doet vermoeden en mijn voorgangers altijd hebben geloofd? Hen kan bepaald geen gebrek aan scepsis verweten worden: er was er geen een die nog in Sinterklaas geloofde.
Het antwoord kan uiteraard niet anders dan teleurstellend zijn, zowel voor die van Bladel als die van Netersel (die zich in het verleden evenmin als die van Bladel ontbetuigd hebben gelaten in de villa-discussie). Het voortschrijden van inzicht kan pijn doen. Op de dag dat hij geacht werd in Bladel op zijn canapé te liggen, werd Karel in de pan gehakt bij Soissons, een stadje van 30.000 inwoners, 100 kilometer ten noordoosten van Parijs en vier uur rijden van Bladel. Met de auto.

Je kunt je afvragen of hij nog wel iets te zoeken heeft aan onze gevel. Ik ben geneigd die vraag bevestigend te antwoorden. Hij mag dan nooit een voet op Bladelse bodem hebben gezet, laat staan een huis gehad hebben hier, het is zó’n mooi verhaal, al die historici, filologen en archeologen die zich het hoofd hebben gebroken over die villa-zaak… Waar vindt je nog zoiets?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten