maandag 23 maart 2020

Corona (3)

Ik las dat De Pest herdrukt gaat worden (Albert Camus). Iedereen schijnt het te willen lezen ineens, misschien om parallellen te kunnen trekken met corona. Ik heb het boek niet gelezen - ik had de pest aan mijn lerares Frans, ik heb geen een Frans boek gelezen - maar weet wel ongeveer in welke hoek ik het moet zoeken. Als er parallellen zijn, staan we er slecht op!
Slaat in De Pest ook iedereen aan het lezen, net als nu? Is er iemand die het op zijn lijst had staan? Of aan het herlezen is? Goed balen dat ík moet werken (papieren archief, kan niet mee naar huis, de rest van de organisatie werkt wel thuis. Mijn eerstvolgende collega zit op 150 meter afstand en nog ga ik onder de tafel zitten als ik moet hoesten)! Ik ben al een maand bezig in de autobiografie van Ger Harmsen. Ik zou die pil onderhand wel eens uit willen hebben. Ik snap sowieso niet wat mij zo boeit aan dat boek. Harmsen was een communist, marxist, lid van de PSP en uiteindelijk, de PvdA. Dichter bij de middellijn is hij niet geweest, om in de metaforiek van onze voetbaltentoonstelling te blijven. Zijn hele leven speelt zich af binnen de maatschappelijke vijfmeterlijn in het linker strafschopgebied. Hij schrijft over het trotskisme in Nederland alsof het een reële politieke stroming is geweest, al geeft hij toe dat er in Nederland nooit meer dan 15 tegelijk hebben rondgelopen. In een extreem links leven, is dat waarschijnlijk een volksbeweging. Over een maand of wat slaak ik een dubbele zucht: eentje voor de verlossing van corona en eentje voor die van Ger Harmsen.
Zijn geheim is dat hij een uitstekend verteller is. Je raakt niet uitgelezen over dat linker doelgebiedje.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten