zondag 2 juli 2017

Historische Vereniging Hesperdum en omstreken 2.0

Deze week in de PC55 een column met de titel Pladella Villa. Mijn eerste gedachte was "oeioei daar komt ons iemand verwijten dat we te veel achter de geraniums zitten. Voor de bühne nog wel."
Maar nee, het ging niet over ons. We worden wel even genoemd maar het is de columnist te doen om de villa zelf. Hij wil een oude discussie nieuw leven inblazen. Of eigenlijk: de legende levend houden. Op grond van nieuw bewijs, nota bene uit een van onze eigen jaarboeken, draagt hij een nieuwe, mogelijke locatie aan voor de villa, ergens langs de Grote Beerze in Netersel. Voor de details ben ik zo vrij u te verwijzen naar het stuk zelf.*
Mooi natuurlijk om de krant eens te halen, al is het maar in een bijzin in een column. En verrassend ook dat iemand hier het verhaal kent. Eerlijk gezegd verdenk ik de columnist ervan dat hij lid is van onze vereniging. Ik ben het niet, dat verzeker ik u. Ik zal u zeggen waarom.
Ik wil van die naam af. Hij dekt de lading niet. Hij hoort thuis in een archiefkast in de kelder van de Floriaan.
Wat ik ga doen is dit: ik ga binnenkort alles weer eens op een rijtje zetten wat er ooit over de villa en wat daar zou hebben plaatsgevonden is geschreven, vanaf het begin van de negentiende eeuw - zolang is het al gaande namelijk - tot aan de PC van deze week. En de naam vervolgens formeel en met koffietafel ten grave dragen en liever nog cremeren ten faveure van de nieuwe naam Historische Vereniging Hesperdum en omstreken 2.0.


* De PC55 is digitaal raadpleegbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten