zaterdag 30 juli 2016

Donkere kamer (kroniek van een beweging)

Drie open perssinaasappeldozen schoten erover. Ik bedoel, daar had ik geen plek meer voor, anders dan in de kelder, normaal gesproken wel zowat de laatste plaats waar ik boeken neer zou zetten. Nu moest het wel, de fotograaf kwam, alles moest aan de kant. Later werd het open huis dus liet ik ze maar staan en toen vond ik het ineens zo lekker om alles aan de kant te hebben dat ik ze er eigenlijk helemaal niet meer uit wilde halen. Maar ja, ze moeten verkocht en dat kan niet vanuit de kelder.
Het viel niet mee om ze er weer uit te krijgen. Veel ruimte is daar niet. Mijn meter hangt er, er lopen leidingen, er hangen kastjes en laatstelijk zijn er ook nog mijn oude reiskoffer, mijn boorhamer, mijn decoupeerzaag, mijn koelbox en een bananendoos vol schoenen beland. Aan spijkers hangen tassen, aan een waterkraan mijn rugzakken. Het was dus even draaien en keren en als ik dan zo moeizaam sta te schuifelen met zo'n doos valt mijn oog steevast op een rug of titel die gelezen, gecheckt of herinnerd wil worden. Het is net als met het fietsen met lege bananendozen, ik heb er heel wat moeten halen de jongste tijd. Altijd als je één of twee van die dozen op je stuur hebt liggen en je handen dus niet vrij hebt, begint er ergens iets te jeuken, je neus, je rug of iets tussen de haren op je hoofd.
Enfin, deze keer was het Damocles zijn donkere kamer. Het verbaasde me dat ik het boek nog niet had weggedaan. De door velen en ook door mij zeer bewonderde Hermans is wat over de datum. Toon ook hoor. Maar ik herinnerde me ineens dat op deze toch wel íemand had gereageerd en toen ik mijn mailbox erop nakeek bleek dat inderdaad te kloppen:

Zoals U misschien weet zijn er verschillende (10?) versie's van deze druk, er zijn vele verborgen herdrukken van de 10de druk. Ik ben op zoek naar exemplaren die ik nog niet heb. Aan de foto te zien, denk ik dat ik deze uitvoering heb, maar wil nog het volgende checken: is dit exemplaar ingenaaid in katernen met wit garen (klopt dat?)?, geen ISBN nummer en staan de letters van de titel op de zg franse pagina (de eerste pagina) ongeveer op 19 mm van de bovenrand gedrukt? Mocht het anders zijn, dan hoor ik het graag, en wil ik het boek graag hebben.

Het lijkt wel filatelie. Ik heb het maar niet eens gecheckt. Het boek kostte twee hele euro's. Dan kom je het toch zeker zelf ff checken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten