zondag 25 mei 2014

Schadens

Bericht van de gouverneur, 13 december 1836:

Aangezien uit uwe missive van den .. dezer maand blijkt, dat behalven de schades geleden bij de persoon van Johannes Andreas Michaël, de storm van den 29 November jl, veele verwoestingen, vooral in de bosschen heeft aangerigt, moet ik u opmerken, dat de schadens deswegens, geconstateerd en opgenomen moeten worden, u mitsdien verzoekende, om met in acht neming der voorschriften en bepalingen (..) hiertoe onverwijld overtegaan en het daarvan op te maken proces verbaal aan mij in te zenden.

Ik weet niet uit mijn hoofd wanneer exact Johannes Andreas eigenaar werd van zijn helft van Ten Vorsel, maar hier was hij het al. Hij zat er net. Had veel geld moeten lenen van een papenhater uit Bergeijk. Even zal hij gedacht hebben dat hun hoogmoed Godes toorn had opgewekt. De storm mocht dan meerdere slachtoffers hebben gemaakt, dat de burgemeester de gouverneur alleen maar attendeerde op die van Michaël, zou er op kunnen duiden dat de laatste het ergst getroffen was.*



* In het gemeentearchief van Bladel dít verhaal, invnr. 1891. 'Bij' zou wel eens 'door' kunnen betekenen. Voor Hanneke: zie mijn verhaal in de canon (hoi!). Het zou natuurlijk ook kunnen dat de protestantse burgemeester Meijer weinig oog heeft gehad voor de ellende der roomsen, al heb ik die altijd als een integer notaris en bestuurder beschouwd. Weten doe je niks natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten