zaterdag 18 mei 2013

Onverkocht gelezen: Juli Zeh

Ik sla de krant open - enfin: de boekenbijlage* - en wat zie ik op pagina 12: Juli Zeh:
Juli Zeh (1974) is een succesvolle auteur die in hoog tempo met literaire prijzen bekroonde romans schrijft. Ze is juriste (..), ze is slim, geestig en wel ter tale en treedt geregeld op in serieuzere televisieprogramma's (..) zoals Das Philosophische Quartett (dat desondanks inmiddels ter ziele is) waar ze moeiteloos haar mannetje staat.
En nu komt het:
Hoewel ze een mooie loopbaan had kunnen hebben in het recht, heeft ze gekozen voor het onzekere bestaan van schrijfster, en tot nu toe met succes. Haar romans worden niet alleen bekroond maar ook gelezen en in vele talen vertaald.
Ergo goed verkocht? In mijn hoekje van de wereldwijde boekhandelarij - nano, toegegeven en enkel papier - is er nog nooit een Juli Zeh over de toonbank gegaan. Als het kleine het grote in deze weerspiegelt - en dat wil ik wel eens denken, het kleine zijnde - dan kan het niet anders of alleen de leden ván en de kijkers náár het Filosofisch Kwartet werpen ooit een blik in een Juli Zeh en die zijn nu ter ziele.

Het is vooral dat ontbreken van de euries dat me stoort aan bekroond, vertaald, gelezen = succesauteur. Hoor hier recensente: geen mens leest Juli Zeh mens! Juli Zeh = 5 euro inclusief verzending, hooguit! Juli Zeh, dat is de eurobak! Niks succesauteur! Carol Drinkwater is een succesauteur. Die wordt behalve bekroond, vertaald en gelezen ook verkocht. Of Hilary Mantel. Of Kate Summerscale. Of Annie M.G. Schmidt. Of Francine Oomen (Julia Franck misschien, uit het land van Zeh, Charlotte Roche een tijdje terug heel even). Auteurs die je droog houdt. Juli Zeh: daar gooi je hooguit een zeiltje overheen.**

* NRC, 17 mei 2013
** "Ik heb niet alle boeken van Juli Zeh gelezen", bekent recensente even verderop. Misschien is het in andere Juli Zeh's wel anders, aarzelt ze, maar in deze is het een bloedeloze bedoening: "De personages komen te weinig tot leven, het staketsel van de vorm steekt overal doorheen." Ik had minder snel naar de pen moeten grijpen. Kun je nagaan hoe hoog die Zeh mij zit. Het was rechtzetten om te kunnen omkegelen. Drie sterren voor Juli Zeh. In de boekenbijlage is dat voor de moeite: "Literatuur zou meer moeten durven en minder op een mooie meccanodoos moeten lijken."



Geen opmerkingen:

Een reactie posten