vrijdag 24 mei 2013

Properly constructed


Dit is het ex-libris van mevrouw Hermine Spanjaard. Ik heb eens gekeken op www en gevonden dat zij de dochter zou kunnen zijn van de textielfabrikant Jacob Karel Spanjaard (1876-1960) en diens echtgenote Dina Elisabeth Hermina Wertheim (1881-1946). Zij trouwden in Arnhem in 1907 en kregen hunne Hermine een jaar later in Borne, denk ik, want daar woonden ze (in de villa in de Spoorstraat). Jacob Karel reisde veel heet het ergens*, was muzikaal, bezocht theaters en las de literatuur. Nou, dan kan ze 't wezen, Hermine**: het ex-libris is afkomstig uit de Tauchnitz-editie van het werk Elizabeth and her German Garden***  van de Countess von Arnim-Schlagentin, dat koud opengeslagen al begint te zingen: 


En dat beest in die boom: in verre landen schijnt het voor te komen. Of is het een symbool?

Die zin over die uilen gaat als volgt verder: '... becomes a properly constructed German she-owl.'



http://www.stolpersteine-borne.nl/de_familie_spanjaard-2.htm
** over wie ik op het www voor het overige geen jota kon vinden. Wel stootte ik op een foto van de cover van een boek over Twentsche fabrikanten, waar Hermine ongetwijfeld prominent in voorkomt en waarvan ik zeker weet dat ik het nog ergens heb liggen, of gehad heb. Ze overleefde de oorlog, blijkens http://stadsarchief.amsterdam.nl/english/archives_database/inventaris/30806.en.html, waar ook een foto van Hermine berust uit 1909.
*** 1900

Geen opmerkingen:

Een reactie posten