vrijdag 8 juni 2012

Het pak van Ingrid (Groeten) 1: Hoofd der school

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Op de (jammerlijk verregende) Mimosamarkt van afgelopen zondag vond Ingrid het hierboven afgebeelde setje kaarten, verzonden aan Cato van de Ven uit GerwenVan de Vennen zijn er teveel om aan te beginnen, schoolhoofden gelukkig niet.

Het schoolhoofd in kwestie was Johannes van de Ven, geboren op 20 november 1871 te Sint Michielsgestel, katholiek, in Gerwen komen wonen na zijn benoeming aan de openbare lagere school aldaar in 1910, daarvoor werkzaam en woonachtig in Oostelbeers. Hij was getrouwd met Maria Elisabeth van de Ven. Er is een foto*:


Op de foto gaat de oude meneer op links door het leven als Dovens. Elders** trof ik dezelfde foto met dít commentaar: "deze klassefoto werd gemaakt bij de opening van de lagere school St. Clemens te Gerwen. Op 9 maart 1930 werd de school plechtig ingezegend door pastoor Frenken. Links zien we het toenmalige hoofd der school J v.d. Ven, en juffrouw Anna van de Kemenade-Dekkers. Rechts A.M. Dovens en juffrouw Toos Goudsmits-Renders". De oude meneer ís Johannes van de Ven, Antonius Martinus Dovens*** was nog maar 21 in 1930.

Aanvankelijk dacht ik dat Cato Johannes' vrouw was en de hele week heb ik bij Cato van de Ven het beeld van mevrouw van de Kemenade-Dekkers voor ogen gehad. Me hersens zijn soms elders.

Per 1 april 1927 werd de openbare school opgeheven en het lager onderwijs in Gerwen overgenomen door de parochie van Sint Clemens. Johannes kreeg op 10 maart van dat jaar eervol ontslag en trad in dienst bij de katholieken. Hij zou nog blijven tot 1936****. Ook juffrouw Anna was al van voor de verbijzondering. Dovens en Toos Goudsmits waren eigen kweek.

Op 25 maart 1910, daags voor Johannes' aanstelling als schoolhoofd, kregen Johannes en Maria Elisabeth een zoon, Martinus Johannes. Dat zou wel eens Mart. v.d. Ven op kaart nummer 6 kunnen zijn. De kaart is uit 1938. De familie woonde toen op het adres B68 (Heuvel). Daarvoor woonde men blijkens het bevolkingsregister op het adres Langlaar B 180. Daar zal de oude onderwijzerswoning gestaan hebben, waar Johannes in 1927 uit moest. Wel kreeg hij vergunning om een nieuw huis te bouwen, B68. Dezelfde Martinus lijkt me bedoeld op de kaart uit Luzern, die dateert van 1957. Mart. is dan in zijn vaders voetsporen getreden.

Kaart nummer 2 werd doorgestuurd naar het pensionaat in Aarle-Rixtel, een instituut voor katholiek voortgezet onderwijs. Behalve een zoon Mart., hadden Johannes en Maria Elisabeth ook een dochter, Maria Catharina, nog in Oostelbeers geboren, op 25 september 1905. Zij is de Cato van de kaarten (Catharina, ik had een tante Toos die zo gedoopt was). Toen ze twaalf was, in 1917 vertrok ze naar het meisjespensionaat in Aarle-Rixtel*****, twee jaar later keerde ze weer terug naar Gerwen. De eerste twee kaarten staan verkeerd om: kaart nummer 2 is de oudste. Me hersens zijn soms elders.

Bij Frans Wolters in Helmond liet het pensionaat zijn eigen kaarten drukken. Deze is uit 1901, Nella de Groot aan Cor Uiterwaal in Utrecht, met de groeten van Anna.


Op kaart nummer 9 staat dit:
Beste Cato en Martien
Hoe is het met jullie. Cato heb jij je jurk al gewassen. zoo niet dan wil ik het wel voor je doen. Kom hem dan als het kan een Woensdag even brengen en als hij schoon is breng ik hem wel terug. meid neem me niet kwalijk ik heb er niet bij stilgestaan. Me hersenen zijn soms elders. Ach iedereen heeft wel eens problemen en alles moet ik zelf maar op oplossen. Nu kijk maar wat jullie doen, als jullie niet komen hoor ik het wel Veel liefs en het allerbeste mini
Wordt ook hier de broer bedoeld? En zijn ze het ook op kaart nummer 8? Vrijgezellen?


* Jean Coenen: Gegeven Sint-Barbaradag 1300. Een Overzicht van de Geschiedenis van Nuenen, Gerwen en Nederwetten
** website Thuis in Brabant
**** de bekende (indertijd, volgens de kranten) beroepswichelroedeloper P.J. Dovens uit Lieshout was misschien een broer van hem
**** A.M.Frenken: Memoriaal der dorpen en parochies Gerwen, Nuenen en Nederwetten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten