donderdag 2 februari 2017

Wie is hier de boekhandelaar?

Gisteravond op de heemkamer. We stonden op het punt om af te sluiten toen de deurbel ging en een meisje van een jaar of vijftien de hoek om kwam in het gezelschap van haar vader. Ze vroeg of wij iets hadden over de geschiedenis van Bladel. Het was voor een werkstuk voor aardrijkskunde. Iets met kaarten zou ook wel fijn zijn.
Het is altijd weer verfrissend om te horen hoe de moderne scholier zo goed weet wat hij wil. 
Kon ze misschien iets specifieker zijn?
Na 1950, was het antwoord.
Na enig doorvragen en flink wat zoeken, verkocht ik haar vader uiteindelijk twee deeltjes Bladel en Netersel in oude ansichten plus het jaarboek 2008, het boek met de kadastrale CD. In heur smartphone noteerde ze de woorden 'kadaster', 'RHCe' en 'BHIC'.
In de veronderstelling dat de ansichtenboekjes 2,50 euro per stuk kostten, heb ik haar vader 10 euro in rekening gebracht. Toen ik het tientje overhandigde aan de penningmeester schrok die zich een ongeluk. De boekjes kostten niet 2,50 euro maar 12,50 euro. Ik de wind van voren, had ik de prijslijst dan niet zien hangen ("jaja"), ik was de nagel aan zijn doodskist ("jaja"). 
12,50 euro is veel te duur, wierp nog ik tegen. Wie is hier verdomme de boekhandelaar?

Enfin, binnenkort zijn we weer een goed gedocumenteerd werkstuk over onze geschiedenis rijker. Misschien verschijnt er een handelseditie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten