vrijdag 8 januari 2016

bont brabants busboekje

Toen ik gisteren een dik boek uit de kast wilde pakken, trok ik een klein dun boekje mee dat vervolgens op de grond viel en daar helemaal uit elkaar raakte. De vloer was bezaaid met losse velletjes papier. De lege kaft was onder mijn bureau achter de prullenmand terechtgekomen. Met mijn achterwerk op het laminaat en mijn rug tegen de boekenkast kon ik er net bij.
Het bleek te gaan om het bont brabants busboekje,* een door de Brabantse busmaatschappijen begin jaren zestig van de vorige eeuw** uitgegeven reisgidsje met de ondertitel zwerftochten per lijnbus door de provincie noord brabant. Het kostte f 1,50 toen. Geen idee meer waar en wanneer ik het had gevonden. Van veel van mijn boeken weet ik dat. Die en die markt, dat en dat dorp, jaren geleden vaak. Vandaag ging het mee met het oud papier. Eeuwig zonde, ik weet het maar ik moet echt plaats maken in huis en het bbb is ongetwijfeld opgenomen in de collecties van diverse bibliotheken en archiefinstellingen.
Vóór ik het aan de straat zette, heb ik wel de relevante paginaatjes gescand, zo ben ik dan ook wel weer. Sterker nog: met relevant bedoel ik vandaag óók: Eindhoven.

Wat te zeggen over het boekje? Wat ik ze bij ons op de heemkamer al hoor zeggen (en daar hebben ze natuurlijk wel een klein beetje gelijk in) is dit: historisch besef bij busmaatschappijen, kom er maar eens om vandaag de dag. Aan de andere kant was het boekje natuurlijk vooral bedoeld om de verkoop van zwerfkaarten te bevorderen en niet de lokale geschiedschrijving en bevatte het ook echt maar voor f 1,50 historie. 

Nogal teleurstellend natuurlijk is het ontbreken van een beschrijving van het prachtige dorp Hapert. Wat was het geval? Nadat de zwerfkaarthouder in Duizel het 'kasteeltje' was gaan bekijken, hoefde hij pas in Bladel de bus weer uit. Hapert mocht hij overslaan! Nooit, dorpsgenoten, is er een lijnbustoerist uitgestapt bij halte de Kuil of het Schoentje... Moge die wetenschap de pijn om het verlies van een uniek en zeldzaam reisgidsje een beetje verzachten!















 











* sic
** in het boekje zelf is geen jaar vermeld. Dat het zou dateren uit de eerste helft van de jaren zestig baseer ik a) op het feit dat in Duizel het 'kasteeltje' nog overeind stond (gesloopt in 1965***) en b) op het verderop in de tekst gememoreerde feit dat de reiziger voor Hapert de bus niet uithoefde, wat er voor mij op duidt dat de Hapertse toren al wel was gesloopt. Elders werd hij doodgegooid met ouwe torens! Die van Hapert werd gesloopt in 1957, dus plaats ik het boekje ná 1957 en vóór 1965.
*** gebaseerd op informatie van H. Wintermans, Rosdoek, jrg. 1990, nr. 57, p. 20-31

2 opmerkingen:

  1. c) Volgens mij is het busboekje van een latere datum. Op de pagina's over Eindhoven wordt gesproken over het Evoluon, de Piazza, de Bijenkorf en het Stadhuis. Deze gebouwen stammen uit de tweede helft van de zestiger jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan moet ik toch eens nagaan wanneer dat kasteel in Duizel nou precies is gesloopt!

    BeantwoordenVerwijderen