donderdag 3 april 2014

Onze koning is de beste koning

Op 12 mei 1874 vierde koning Willem III zijn zilveren kroningsfeest. Meester Schoenmakers van Hoogeloon wilde er voor zijn kinderen een gedenkwaardige dag van maken:

Hoogeloon 24 April 74
Mijne Heeren,
Langzaam nadert de dag, waarop Zijne Majesteit, onze geƫerbiedigde koning zijn zilveren feest zal vieren.
Het gansche land zal dien dag van zijn vreugde doen blijken; de geheele natie zal op 12 Mei feest vieren.
Ik ook zou gaarn dien dag voor mijn schoolkinderen een gedenkwaardigen dag doen zijn; niet zoo zeer om hen op versnaperingen te onthalen, want dit is slechts van voorbijgaanden aard, maar om den kinderen op dien dag een boekje of plaatje te geven, op ’t feest betrekkelijk. Voor slechts zeven Ć  acht gulden zoude ik zulks kunnen bewerkstelligen. Niets is er wat de kinderen zoo goed weten te waardeeren als zoo’n feestboekje of feestplaat. Jaren nog naderhand prijkt een plaat aan een wand binnen de woning, en bij elke gelegenheid wordt het boekje vertoond.
Ik geloof dan ook niet mijn Heeren dat er een gemeente zijn zal die niet op de een of andere wijze den 12den Meidag een heuchelijke voor de schoolkinderen zal doen zijn. Onze koning is een der beste monarchen van heel Europa, wel waardig door ons en de kinderen op een waardige wijze geschat te worden. Voldoen de heeren aan dit mijn rechtmatig verzoek dan zullen zij ten zeerste verplichten
Den Hoofdonderwijzer
M. Schoenmakers.

toegekend voor alle drie de scholen, heeft iemand op de brief geschreven.*





* Ik betwijfel niettemin of er verder veel gedaan is aan het jubileum van de koning. Het was tenslotte het protestantse hoofd van een protestantse natie. Ik denk niet dat wij daar warm voor liepen. Ik denk dat het zilveren feest van de gemiddelde pastoor bij ons uitbundiger is gevierd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten