donderdag 31 maart 2016

Het ding moet zijn getal hebben

Vanmorgen de eerste serie onderwerpdossiers bekeken voor het notulenstuk-1972. In de straatnamen-map trof ik deze brief van het bejaardenhuis:





Zoals u ziet, is hij niet voor het jaarboek van dit jaar. Ik heb hem toch gefotografeerd omdat me ter plekke een spreekwoord te binnen schoot dat er zo goed bij paste dat ik dacht, dat moet geblogd: 'De dood moet zijn getal hebben.' Zeg nou zelf. Ook moest ik denken aan Anatole France en Hubert Lampo.
Maar dat spreekwoord bestaat helemaal niet. Ik was in de war met 'God moet zijn getal hebben', door Lampo verheidenst tot 'De goden moeten hun getal hebben.' De dood heeft geen getal, de dood kan wel zonder. Met Anatole France zat ik er nog verder naast. Zijn boek heet: 'De goden zijn dorstig.'
Opmerkelijk vind ik de brief overigens wel. Bergman mag de dood dan de hoek om willen hebben, ik vind het mortuarium toch meer op zijn plek om de hoek bij het verpleegtehuis dan, zeg, bij de bibliotheek of het zwembad. 
Waar het natuurlijk ook niet zo heel ver vandaan lag.

Het is inderdaad Europalaan 6a geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten