dinsdag 6 augustus 2013

Tobben en nog eens tobben

Heb twee weken vakantie en besteed die hoofdzakelijk aan verbetering der huizinge. Tobben. Handen rauw van de terpentine. Overal in huis verflucht. Het schuurtje is nu zó wit dat ik overweeg om er de heilige Hubertus op te schilderen. Het weer is goed, alle avonden buiten met de biografie van Bennet en de muziek van afwisselend Antillianen, Polen en studenten. De laatsten currently aan het BBQ'en op hun plat-dak in de Korenbloemstraat, aan mijn kant wel te verstaan. Godzijdank zie ik ze niet. Het schuurtje staat ervoor. Het mijne.
Deze vond ik zondag in Deventer op de boekenmarkt. Ik zei 'het gaat me om de tekst'. 'Grappig', de meneer, 'ze zoeken allemaal wat anders.' Een man met een Amsterdams accent had een boek over Dommelen. 'Da's Brabant', zei-d-ie, toen ik het uit de rij nam. 'Ik weet het', ik. Grappig dat-ie dat wist. Ik had het boek nog nooit gezien en dat is langzamerhand opmerkelijk.


Ik heb er maar vier gekocht, prentbriefkaarten. Ik had er nog meer willen kopen maar was na de boeken zo moe* dat ik maar naar huis ben gegaan. Kwam moeilijk de stad uit en had zo'n dorst dat ik gestopt ben in Wilp bij cafetaria De Pitstop
Dit is wat er staat:

M. Gladbach, 19-8-31 
Mevrouw
Lena Ludwig
apotheek roode kruis
**
Amsterdam
Haarlemdijk 104
 
Lieve Lena, K’heb wel aan je verjaardag gedacht maar kon niet tot schrijven komen het is hier tobben en nog eens tobben. Friedel is nu gisteren in het ziekenhuis gegaan en daar het huis gesloten, was er weer eenige weken, het kind is nu bij ons, als ook Lotti uit Keulen, Paula liegt in Keulen met maag geschiedenis – Paul is op het land bei Familie. Ulla is sedert een week in Bad Bertrich en hebben Ulla en ik de handen vol om alles na te gaan – als wij een beetje tot rust komen zal ik je meer schrijven – ook hier is het veel slecht weer jammer voor de kinderen. Dag! veel liefs voor je allen je Beppie


Friedel's huis is dicht vanwege int hospitaal en Friedel's kind is bij Beppie. Ik denk dat Beppie is Duitse al is de naam wel erg Nld. Lena Ludwig is dan weer erg Dld, waarom dan in het Nld? Bad Bertrich is in de Eifel, nabij Cochem. K'heb is leuk. Ik hoor daarin: I'hab.


* 3x retour de IJssel over met het pontje. Eerste keer heen om 07.00 uur, laatste keer terug om 15.30 uur. Meer ingeslagen dan ik verwacht had. Was er nog nooit geweest.
** roode huis?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten