dinsdag 13 augustus 2013

Wie-leeft

De Anneke hier aan het woord, moet welhaast Johanna Geertruida Talma-Schilthuis zijn. De poststempel lijkt erop te wijzen, dat ze de examens waarvan ze spreekt, heeft afgelegd in Cambridge. Twee jaar eerder studeerde Johanna-Anneke onder Daniël Jones, een vermaard Engels foneet. Dat was dan weer aan het University College of London. Eind december 1926 haalde ze haar akte Engels M.O. (B) in Den Haag. 


Is dat logisch? Kun je Anneke heten als je Johanna heet? En hoezo kwam ze ineens uit Amsterdam? Haar vader, Pieter Willem Schilthuis had een graanhandel in Rotterdam. Die was overigens weer niet gevestigd aan de Mecklenburgstraat maar aan de Heemraadsingel 180. Maar ik bezit een andere, wél naar de Heemraadsingel gestuurde kaart, gericht aan Mademoiselle A. Schilthuis.
Louis Francis Salzman was een amateur-historicus, die het kon doen van een geërfd private income. Hij vestigde zich met zijn vrouw  - Maud Russel - kort voor Johanna-Anneke kwam, in Cambridge en tutored students aldaar. Misschien was zij Johanna-Annekes mrs. Salzman.* Geen idee wie de mr. Sewell  zou kunnen zijn, voor wie Johanna-Anneke zich meende te moeten hoeden.


Dit is wat er staat:
Cambridge, 16 augustus 1923.
De examens zijn voorbij en ze waren heelemaal niet voor de kat, 6 uur in het geheel zijn we geëxamineerd, schriftelijk en mondeling. Van de 160 menschen zijn er 28 opgegaan. Ik heb mijn certificaatjes binnen, ben no. 1 in het fonetiek examen en no. 2 in allebei de andere. No. 1 hierin waren verschillende juffrouwen voor de 2 afdeelingen. (duidelijk dit laatste, hè? Dat komt omdat ik heusch onder de nervous strain geleden heb. Morgen ga ik lunchen bij mrs. Salzman, erg aardig, vriendin, getrouwd, met kinderen, van Rythé. Zatermiddag fietsen met mr. Sewell, een erge vriend van Rythé, die, schrik niet, net zoo knap is als Jaap, Fellow van de University en waarmee ik erg op mijn wie-leeft moet zijn. Ik denk, dat ik Dinsdagnacht overga, met een nacht slapen bij miss Parkinson in Wimbledon er tusschen in. Ik .. college. 
Anneke.
Johanna-Anneke kwam te resideren in Blaricum. Aan het begin van de hongerwinter overleed daar haar 6 weken oude zoontje Aritius Sybrandus, genoemd naar de 'rode dominee' Aritius Sybrandus Talma, vader of grootvader van haar man. In Blaricum gaf ze eind jaren veertig Engelse les aan de Volksuniversiteit. Ze overleed in 1984.**




* Ze scheidden in 1934




Geen opmerkingen:

Een reactie posten