vrijdag 27 april 2012

Buitendorpsen: Hans Aarsman

In De fotodetective schrijft Hans Aarsman:
Hoe vaak al had ik me op de wc zitten verbazen dat de kiekjes die daar hingen een mindere status hadden dan de foto's die ik tot mijn officiële werk rekende? En hoe lang al wist ik daar het antwoord niet op?
Het antwoord op de vraag die hij zichzelf stelt, zou strikt genomen een aantal moeten zijn, het aantal keren namelijk dat hij zich op de wc heeft verbaasd over het kennelijke gegeven dat de kiekjes die daar hangen niet kunnen tippen aan zijn officiële kiekjes. Maar het antwoord dat hij schuldig meent te blijven, is denk ik niet een aantal, maar het antwoord op de vraag: waarom zouden de privé-foto's op mijn toilet minder goed zijn dan de foto's in mijn boeken?

Aarsman kijkt niet zo nauw. De avonturen van Sherlock Holmes zouden zich afspelen in het begin van de negentiende eeuw (51) en Holmes zou omgekomen zijn in de waterval van Schaffhausen. Holmes' avonturen spelen zich af aan het eind van de negentiende eeuw en hij stort in de Reichenbach-waterval, nabij Meiringen, niet in die van Schaffhausen.

Misschien wil Aarsman niet in de vorm-val trappen. Met zijn taal. Wat hij in verband met zijn foto's noemt: zich 'als een beginneling aan de vorm onderwerpen.' (58)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten