dinsdag 22 augustus 2017

Inflatie

Las vandaag in een blog dat de inflatie in het pre-industriële tijdperk tussen 0% en 1% lag. Dat ligt-ie vandaag de dag ook. De bedoeling was dan ook om te illustreren dat we terug zijn bij het jaar 0. 
Verbazingwekkend waar je met intelligent historisch onderzoek al niet achter kunt komen! Ik zou willen dat ik er bij Pladella Villa een paar voor kon interesseren...
Waaróm die inflatie sinds 2008 zo laag is, is dan kennelijk weer wat moeilijker te achterhalen.

Om de blog hierboven wat sneller te begrijpen - dus niet pas na drie keer lezen - denk ik dat u het volgende in uw achterhoofd moet houden. Er wordt hier aangenomen dat het al of niet optreden van inflatie afhankelijk is van het belang van de factor arbeid binnen de economie. Naarmate die minder belangrijk wordt, zoals nu, daalt de inflatie. Ik zeg niet dat het niet zo is, begrijp me goed, ik zeg dat dát de wetmatigheid is die hier wordt voorondersteld. Van de middelbare school herinner ik me dat ook kapitaal een factor is en die wordt in het artikel ook wel erkend maar blijft wat onderbelicht, net zoals voor mij indertijd hele hoofdstukken uit Heertje wat onderbelicht bleven als Karin Plasmans weer eens langs kwam fietsen. Een econoom zit ook maar voor een raam.

Na drie keer lezen, zit ik overigens nog steeds met de vraag: waarom zouden we inflatie eigenlijk willen? Daar is toch nooit iets goeds van gekomen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten