zondag 23 oktober 2016

Bestellen is zinloos

In de drieëntwintigste brief aan Gelya, gedateerd 14 juni 2013 legt Ilja Leonard Pfeijffer uit waarom ik zo'n hekel heb aan het radioprogramma De Taalstaat. Ik verwijs daar maar even naar, dan hoef ik het zelf niet te doen. Vroeger, toen ik nog boekhandelaar was - een carrière die is geëindigd op vrijdag 14 oktober jongstleden met de verkoop van een boek over de filosoof Descartes, niet omdat het mijn laatste was, verre van dat, er zijn nog tientallen dozen naar de kringloop gegaan, de christelijk-idealistische aan de Genneperweg in de stad die ik heb verlaten; zelfs kunt U tot 1 december nog boeken bij me bestellen al is dat zinloos want ik heb ze niet meer en deze hier en nu is de enige mededeling die ik daarvan doe - vroeger dus, toen ik nog boekhandelde en op zaterdagochtend uit inkopen ging, had je dat onzalige programma niet. In die tijd zat er het programma Kamerbreed, een praatprogramma vol politici aan wie je je heerlijk, op een opbouwende manier zal ik maar zeggen, kon ergeren. Aan De Taalstaat erger ik me kapot.
Ilja Leonard Pfeijffer dus, Brieven uit Genua, drieëntwintigste brief, pagina 238 en verder. Bij mij niet meer te koop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten