zondag 23 oktober 2016

Belastingproof

Over het jaarboek ben ik niet tevreden. Laat ik er geen doekjes om winden. Er staan een paar goeie artikelen in, zeker, niet in de laatste plaats de twee van mezelf maar er staan er meer in die het belastinggeld dat nodig is om ze te drukken eigenlijk niet waard zijn. We zijn er te laat aan begonnen, zei Broer onlangs, toen hij voor de zoveelste keer aankondigde dat hij er om de zoveelste gezondheidsreden mee gaat stoppen ('Hugo, ik heb een lekkende hartklep. Daar ga je niet dood van, heel veel mensen hebben een lekkende hartklep maar ik moet wel uitkijken, zeggen ze in het ziekenhuis.' 'Broer zeg ik, ik weet er alles van en ik kan er nie eens mee naar het ziekenhuis') en hij heeft gelijk, we zijn er inderdaad te laat aan begonnen. Want hoewel ik er altijd van overtuigd ben geweest dat ik in een maand tijd, ook als die maand september is, makkelijk 200 pagina's met lokale historie kan volpennen, denk ik nu toch ook dat als die 200 pagina's belastingproof moeten zijn, ik er de dag na sinterklaas al aan moet beginnen, zo niet eerder. En dat is precies wat ik volgend jaar ga doen. Nog deze week haal ik bij de concurrent in Eersel het Intergemeentelijk Structuurplan 1972 en duik ik het gemeentearchief van Hoogeloon c.a. in om me te verdiepen in het Hapertse onderwijs in de beginjaren '70 van de vorige eeuw, toen het er behoorlijk spende. Dat laatste ter voorbereiding op een interview met meester Van Dommelen, het toenmalig hoofd van de jongensschool. En voor kerst heb ik de notulen-'73 op foto! Daarvoor ben ik naar hier verhuisd en dat ga ik doen. Ik ben nu 54, ik heb nog dertig jaar te gaan, als ik ophoud met TV-kijken en verliefd te wezen kunnen het nog mooie jaren worden.
En denk erom lezer: vanaf woensdag 23 november is het jaarboek verkrijgbaar bij de VVV en de Papierelier in Bladel, de Novy in Hapert, bij de heemkamer aan de Bleijenhoek 57 in Bladel en anders bij mij in Bladel. Dat het niet het beste boek allertijden is, is voor Jou geen excuus vriend! Het consumentenvertrouwen en de huizenprijzen zijn hoger dan in 2008, net voor de crisis uitbrak, dus je trekt de portemonnaie maar weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten