donderdag 22 oktober 2015

Zadeldaktoren


Een goedertieren dag

Mij lijkt vandaag een goedertieren dag
zijn vredigste uithoeken voor te behouden:
zijn grazigste weiden mag ik aanschouwen
vanuit de trein, een einder met zadeldaktoren,
de mens en zijn vee, het rode gevlinder
van de aardaker boven het gras.
De bloedbesmeurde pauw van al zijn andere
godvergeten feiten houdt zich vooralsnog
gedeisd en opgevouwen in mijn tas.

Erik Menkveld, uit: Schapen nu! (De Bezige Bij 2001)*

Moest het vijf keer lezen zondagavond in de Volkskrant. Nu zie ik het in enen. 
Campert kwam ermee, ik vergeet waarom, één van drie over dood, ik weet het toch nog. Had het van Van Oorschots scheurkalender. Moest ik ook maar es kopen, al zal het zoeken zijn, waar em te hangen. De droger lijkt de aangewezen plek, aan een plakhaakje.

* Had het gedicht liever in het midden gehad maar dan zakt de zadeldaktoren onder de einder. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten