zaterdag 18 juli 2015

Economie

Afgelopen zondag at ik spaghetti en schol bij een vriend. Tijdens de nababbel vroeg hij me wat ik nu, op mijn 53ste, zou gaan studeren, als ik opnieuw de gelegenheid zou hebben. Ik aarzelde geen moment: economie. Vanwege de overdaad aan wiskunde zou ik waarschijnlijk al snel moeten afhaken maar als de docenten het een beetje alfa-filosofisch zouden willen houden, zou ik graag een jaartje willen meelopen. Alles is economie volgens mij.
Zijn antwoord: 'economie is een geloof.'
'Maar de Heilige Mis wordt wel gevierd op de universiteit', was alles wat ik op dat moment kon uitbrengen.
We zijn er niet op doorgegaan. Geloof of niet, de economie zet onze nababbels nogal eens op scherp en er waren dames bij. Maar zijn uitspraak is wel in mijn hoofd blijven hangen. Hoe komt-ie erop? Ik heb niet het idee, dat hij hem zelf bedacht heeft. Hij moet hem ergens gebruiksklaar hebben aangetroffen. Is het een nieuwe linkse leuze? En wat wordt er mee uitgedrukt? Dat het even subjectief en ongefundeerd is om te denken, dat alles draait om geld als om te geloven, dat geld er niet toe doet? Dat de vermeende wetenschappelijkheid van de economie en de daaraan ontleende argumenten voor het vandaag de dag gevoerde neoliberale economische beleid niet meer zijn dan wat geloofsartikelen uit een nieuwe catechismus? Is het een partijpolitiek statement (hij is politiek actief) of gaat het dieper? Kan ik het naast me neerleggen of moet ik er over blijven nadenken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten