zaterdag 1 maart 2014

Awesome

*
“Alles draait om de taal en de manier waarop het verhaal wordt verteld. Dit is geen sentimenteel boek, geen fictie. Ik wilde niemand woorden in de mond leggen, niemand gedachten in het hoofd planten, want zoveel van wat er is gebeurd blijft onbegrijpelijk. Dus gebruik ik feiten als middel om het verhaal te versterken. Als ik schrijf over de gaswagens van Chelmno, graaf ik alle statistieken en getallen op die ik kan vinden, omdat ik niet weet hoe ik dit gegeven anders te lijf moet gaan. Dit verhaal moet onbegrijpelijk blijven, want als we het rationaliseren, dan bevrijden we ons van de ontzagwekkendheid.” Hij gebruikt voor dat laatste woord awesomeness en zegt: “It has te be there in its darkness.”

Ik snap dat wel. Ik kom er al niet toe om fictie te schrijven over de historie van Hapert (en niet alleen omdat ik weinig tijd heb), al is die awesome noch dark.  Het andere gaat overigens gewoon door:

**





* Zweedse schrijver Göran Rosenberg in een interview met de NRC, naar aanleiding van zijn boek Een kort oponthoud op de weg van Auschwitz (vrijdag 17 januari)
** Volkskrant 22 februari 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten