dinsdag 22 januari 2013

Schedeldak


Stak me helemaal in het nieuw voor de begrafenis van mater. Winkel in, winkel uit. Een broek, twee overhemden, een trui, een sjaal. Toen ik er genoeg van had, begaf ik me naar de Witte Boekhandel en kocht daar de DVD Kings and Queens. Op de gok. Tweede halve prijs.

Het bleek te gaan om twee TV-series van de BBC uit het begin van de jaren zeventig. Ik weet bijna zeker dat ik er als kind naar zat te kijken op de avond dat oma overleed. Tante Jo kwam binnen en ik moest naar de keuken. Vanuit de keuken keek ik door de openstaande woonkamerdeur naar de beelden op TV en nagelde de wetenschap dat oma overleed anno domini 1971 ermee vast aan mijn schedeldak.

Het kan kloppen: de eerste serie, The Six Wives of Henry VIII, werd in Engeland vertoond in het jaar 1970, de tweede, Elizabeth R, in 1971.

De laatste bestaat uit zes afleveringen en draait om koningin Elizabeth I. Aan het eind van de vierde (Horrible Conspiracies), na de onthoofding van Mary Stuart, nagelt Elizabeth het morbide beeld van maden en wormen, bezig in het lijk van de Queen of Scotts, vast aan het schedeldak van haar zelfgenoegzame adviseur lord Walsingham.
Ik zou willen dat ik die scene niet had gezien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten