zaterdag 4 april 2015

D’n orlog meegemokt

(gesprek tussen Harrie van Hapert en Hugo Leijten in het rokersparadijs in de Kloostertuin)

Ha:  Hugo!
Hu:  Ja, Harrie?
Ha:  Ik was giestere bij onzen Dré.
Hu:  Ja, Harrie. En toen?
Ha:  Hij hai een boek over Blaal en Nittersel in d’n orlog.
Hu:  Oh. En toen?
Ha:  Nou, toen vroeg ik m’n aaige naf of er ok zun boek over Hoapert was.
Hu:  Hoapert in d’n orlog? D’r is hier toch niks gebeurd in d’n orlog?
Ha:  Avél wel!
Hu:  D’r is toch gin boek van.
Ha:  Moet er dè nie komme dan?
Hu:  Ja, eigelijk wel Harrie.
(Stilte. Harrie kijkt naar zijn sigaar, Hugo naar buiten)
Ha:  Hugo!
Hu:  Ja, Harrie?
Ha:  Kunde gè nie...
Hu:  Ik heb d’n orlog nie meegemokt, Harrie.
Ha:  Dè weet ik wel. Mer kunde nie toch...
Hu:  Kenne wij iemand die d’n orlog wel meegemokt hi, Harrie?
Ha:  Jaha, ikke.
Hu:  Kunde gè dan nie...
Ha:  Ik kan dè nie.
Hu:  Ge kunt toch schrèven Harrie?
Ha:  Ja allicht kan ik schrèven.
Hu:  Nou dan.
Ha:  Ik heb ginne kompjoeter.
Hu:  Ge het toch wel erges een pen Harrie?
Ha:  Jewel, mer...
Hu:  En een velleke papier?
Ha:  Jewel, ok wel.
Hu:  Nou, schrèven dan!
Ha: ’t Is al zo lang geleeje.
Hu:  Nie zeuren Harrie. Ge wit ut nog goed.
Ha:  Ik zal er es over denken.
Hu:  Denken en dan schrèven Harrie. Strak bende dood.
Ha:  Nou, ge bent bedankt!
Hu:  Schrève jonge.
Ha:  Ik zal er es over denken.
Hu:  Nie te lang hè.
Ha:  Ik zal er es...
Hu:  En dan schrèven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten