vrijdag 20 maart 2015

Van boeken en schoenen

In de jaren 1978-1979 deed het Centraal Instituut Midden- en Kleinbedrijf in Hapert onderzoek naar de realisatiemogelijkheden voor een centraal in de kom van Hapert (aan de Kerkstraat) eventueel te bouwen project. Een project dat gericht zou zijn op publieke commerciĆ«le functies, meer in het bijzonder: winkels, horeca, showrooms, van dattem. Deze vraagstelling, aldus het Centraal Instituut, dient te worden bezien tegen de achtergrond van de plannen om centraal in Hapert een dorpscentrum te realiseren. Die hadden we namelijk al een tijdje. We begonnen ons al af te vragen of er ooit nog iets van zou komen.

Ik heb niet het hele rapport gelezen.* Eerlijk gezegd heb ik bijna niets van het rapport gelezen en zou ik er helemaal niets van hebben gelezen als mijn oog niet gevallen was op de volgende passage op bladzijde 22:


Van de schoenen wil ik af zijn. Dat heel Hoogeloon en Casteren zijn schoenen kocht in Hapert, had natuurlijk te maken met de aanwezigheid van maar liefst twee schoenenwinkels in ons toen nog niet bestaande centrum. Het gaat me om de boeken. Want wat zien we: wat gold voor de schoenen, gold bepaald niet voor de boeken. Geen mens op de wereld of in het Vennenbos kwam bij ons een boek kopen. Geen wonder dat dat publiek commerciƫle dorpscentrum zo lang op zich heeft laten wachten.

Ik moet er wel bijzeggen, dat ik, toen ik onlangs op zaterdagochtend het graf van mijn ouders bezocht, de auto vanwege de drukte zowat aan het eind van de Leeuweriklaan moest parkeren. Uiteindelijk is het toch nog gaan lopen, het dorpscentrum.


* Dat doet u zelf maar: RHCe, 10548-182

Geen opmerkingen:

Een reactie posten