donderdag 18 april 2013

Halszaak (2)

Tegen het eind van de oorlog, in februari 1945, werd in Engeland de Help Holland Council opgericht*:


De Hulp aan Nederland Raad zamelde goederen in en verscheepte die naar Nederland:


Vanochtend - herstellende nog van de keeloperatie - besloot ik Heart of Darkness te gaan lezen. Dat wil zeggen: het nog eens te proberen. Ik ben er al meer dan eens in begonnen maar moest steeds concluderen dat ik er... niet het geduld voor had. Met behulp van het momentum van de recente lectuur van The Rover moet het me deze keer lukken.
Ik bezit - al jaren - deel 6 van Conrads verzameld werk, Youth a Narrative and two other Stories**, waaronder Heart of Darkness. En wat blijk ik nou nooit te hebben gezien: de Help Holland Council stuurde behalve kleren, schoenen, ambulances en petroleumkachels ook boeken, gesigneerd en al:


Het boek belandde in de Openbare Leeszaal en Bibliotheek Breda. Ik heb de indruk dat die het heeft bestaan om over Conrads handtekening heen een uitleenkaart te plakken, met gebruik van een minimale hoeveelheid lijm, Godzijdank.


* De Maasbode, respectievelijk 12 juni en 14 juli 1945
** John Grant, 1925

1 opmerking:

  1. Waanzinnig, een gesigneerde Conrad in een bieb in NL! Ik woon in Engeland en ben bezig met onderzoek naar de Help Holland Council, dus prachtig dat jij dat krantenstuk hier hebt geplaatst. Als je nog meer info over de HHC hebt, hou ik me aanbevolen.

    BeantwoordenVerwijderen