donderdag 19 februari 2015

Et in Arcadia ego

Uit de gemeenteraad*:


Bijdrage kosten aansluiting lager-voortgezet onderwijs.
Het is in onderwijskringen een bekend verschijnsel dat de overgang van het Lager-Onderwijs naar het voortgezet onderwijs (hieronder te verstaan U.L.O., M.U.L.O., H.B.S. enz. voor vele leerlingen grote moeilijkheden met zich meebrengt. Op een contact-bijeenkomst van de hoofden van scholen uit de streek zijn deze aanpassingsmoeilijkheden aan de orde gesteld en is een commissie in het leven geroepen die de oplossing van dit probleem zou trachten te bewerkstelligen.
Dit heeft ertoe geleid dat voor de hierbedoelde leerlingen van de 6e klas lagere school aanpassingscursussen gegeven zullen worden en wel in het schoolgebouw waar het kind te zijner tijd hoopt te worden toegelaten. De overgangsmoeilijkheden zullen hierdoor tot het minimale worden teruggebracht terwijl de leerling zich verder het voortgezet onderwijs gemakkelijker eigen zal kunnen maken.


Hoewel de R.K. H.B.S. te Eersel pas net was opgericht, zijn we hier geloof ik getuige van de geboorte van het onzalige plan, om mij 8 zalige woensdagmiddagen afhandig te maken, 25 jaar later. Mij en 7 van mijn klasgenoten. De gewone oersaaie routine op woensdagochtend en dan ook nog eens het vooruitzicht van een hele middag toetsen maken op het Rythovius. 'Aanpassingsmoeilijkheden'. Asjeblief zeg.

Waar las ik toch over die jongen die zich intens verheugde op zijn vrije woensdagmiddag? Die de school uitliep en die middag voor zich zag als een onafzienbaar, zonovergoten Arcadia? Was dat de Witte van Zichem?




* 1959, Hoogeloon c.a.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten